Patrijarh Porfirije poslao važnu poruku pred Vaskrs

Patrijarh Porfirije poslao važnu poruku pred Vaskrs

Patrijarh Porfirije poslao važnu poruku pred Vaskrs.

Događaj Vaskrsenja Hristovog, draga naša duhovna djeco, centralni je događaj u cjelokupnoj istoriji ljudskog roda i ikonomiji našeg spasenja, rekao je patrijarh srpski Porfirije u Vaskršnjoj poslanici.

Istakao je da je Vaskrs osnov, temelj i cilj, kako „naše vjere u Boga, tako i našega spasenja“.

– Jer ako mrtvi ne vaskrsavaju, uzaludna je propovijed naša i uzaludna je vjera vaša, kaže sveti apostol Pavle. Svi znamo da su se Gospodnji učenici razbježali i napustili Hrista kad je On bio razapet na krstu i umro. Oni su, naime, očekivali Spasitelja koji je besmrtan i koji će i njih osloboditi smrti. Riječi apostola: A mi smo se nadali da je On Spasitelj Izrailja, jasno ovo potvrđuju. Međutim, Hristos je umro i posle tri dana je vaskrsao. Po Vaskrsenju Hristovom, kada se pokazao živ apostolima i onima koji su bili s njima, svi su se ponovo sabrali oko Njega i posvedočili da je On umro i vaskrsao i da je zaista Spasitelj sveta. To svoje svedočanstvo su potvrdili, dajući svoje živote za Hrista – naglasio je patrijarh Porfirije.

Patrijarh ističe da Vaskrsenje Hristovo potvrđuje činjenicu da je najveći problem čovjeka i cjelokupne tvorevine smrt.

– Smrt je posljednji, najveći neprijatelj tvorevine, kaže Sveti apostol Pavle. Svaki čovjek, svjestan toga ili ne, kao i sva tvorevina, nose u sebi smrt i strah od smrti, ali i težnju da smrt prevaziđu i žive vječno. To se ispoljava na razne načine: kroz jelo i piće, prirodnu reprodukciju, sticanje bogatstva, osnivanje države, razvoj nauke i tehnike kojom istražujemo prirodu, kako bismo u njoj našli lijek protiv smrti, pa sve do negacije drugog pored sebe, čak i kroz ratove i ubijanje drugih, boreći se za veću teritoriju i nezavisnost od drugih. Pa ipak, ništa od ovoga ne može spasiti čoveka i tvorevinu od smrti. Štaviše, ovim se smrt samo umnožava. A ako smrt ima posljednju reč u istoriji, onda je sve besmisleno. Međutim, Hristos je vaskrsao i svakom stvorenju je otvorio put u vaskrsenje. Na koji način svaki čovek i sva priroda mogu da prevaziđu smrt? – rekao je patrijarh.

Istakao je da tvorevina može da prevaziđe smrt i živi vječno jedino u zajednici s Bogom u Hristu posredstvom Svetog Duha.

– Sva tvorevina, uključujući i čovjeka, budući da je stvorena ni iz čega, smrtna je po prirodi i ne može prevazići smrt i postojati sama, mimo zajednice s Bogom. Zato je Bog na kraju stvaranja stvorio čovjeka kao svoju ikonu, kako bi preko njega sva tvorevina ostvarila zajednicu s Bogom i živela vječno. Ovo nam je najprije pokazao sam Hristos svojim životom. Sin Božji se ovaplotio i postao savršeni čovek, kao i mi, osim greha. Hristos je čitavim svojim životom pokazivao da je vezan za Boga Oca i da Mu je odan, ne samo kao Njegov vječni Sin, nego i kao čovjek. Nije htio da se odrekne Boga Oca za sva blaga ovoga svijeta. Čak ni po cenu stradanja i krsne smrti, Hristos nije hteo da se odrekne Boga Oca i ljubavi prema Njemu, a sve radi ljubavi prema nama i svojoj tvorevini – kaže patrijarh Porfirije.

Naravno, kako je podsjetio patrijarh, Hristova smrt je dobrovoljna.

– On je dobrovoljno postao čovek, uzeo našu smrtnu prirodu u Svoju božansku Ličnost da bi nas oslobodio od smrti, ispunjavajući tako volju Boga Oca. Bog je, naime, stvarajući svijet i na kraju čovjeka kao slobodno biće, želio da vječni život tvorevine bude plod zajednice Njega i čoveka, ne samo voljom Božjom, nego i voljom i slobodom čovjeka, odnosno tvorevine. U protivnom, da je Bog na silu učinio vječno živim nas i tvorevinu, naše postojanje bilo bi nametnuto, a time ono ne bi bilo radost već mučenje  Bog Otac je pokazao neizmjernu ljubav prema Svome Sinu Hristu i kao čoveku, a u Njemu i prema celoj tvorevini, time što Ga je Duhom Svetim podigao iz mrtvih  i učinio Ga Prvorođenim iz mrtvih. To znači da će Bog Otac u Hristu i sve nas i svu prirodu na kraju istorije vaskrsnuti i osloboditi smrti. Na koji način može čovjek da ostvari zajednicu sa Vaskrslim Hristom i tako prevaziđe smrt? – upitao je patrijarh u poslanici.

Na osnovu svjedočanstava jevanđelista, četrdeset dana po Svom Vaskrsenju Vaskrsli Hristos se susretao sa svojim učenicima i sljedbenicima u Liturgiji i to kao Onaj koji služi.

– Vaskrsli Hristos se otkriva u Liturgiji. Poslije svog Vaznesenja na nebo, Vaskrsli Gospod naš Isus Hristos je i dalje, sve do dana današnjeg, uvijek prisutan na Liturgiji. Međutim, po Vaznesenju na nebo On je Duhom Svetim i dalje prisutan ovde, ali sada u „drugom obličju“, tj. u ličnosti onoga koji služi Svetu Liturgiju, tj. episkopa (odnosno sveštenika), koji je ikona Hrista. Sveti Ignatije Bogonosac ovo potvrđuje kad kaže: Tamo gdje je episkop, tamo neka bude i narod, jer tamo gde je Hristos, tamo je i Vaseljenska Crkva. Tačnije, Vaskrsli Hristos je prisutan u istoriji kao liturgijska zajednica. Otuda svaki čovek koji želi da prevaziđe smrt i živi vječno, to može da ostvari, postajući član Svete Liturgije kroz Krštenje posredstvom Svetog Duha. U Liturgiji čovek ostvaruje ličnu zajednicu sa Hristom, ostvarujući ličnu zajednicu sa episkopom i sa svima onima koji su članovi Liturgije. Zato na svakoj Liturgiji, draga naša duhovna djeco, a posebno u ovaj dan, slavimo događaj Vaskrsenja Hristovog iz mrtvih i Njegovo prisustvo među nama i predokušamo opšte vaskrsenje i konačnu pobedu nad smrću. Kada Hristos ponovo dođe u sili i slavi, On će sabrati sve narode oko sebe na jednom mjestu i tada će biti i konačni sud svijetu i ostvarenje Carstva Božjeg, čega je Sveta Liturgija ikona i projava sad i ovde u istoriji – naveo je patrijarh.

Budući da je Sveta Liturgija ikona budućeg Carstva Božjeg i vječnog i istinskog postojanja čoveka i prirode, prvi hrišćani su svoj svakodnevni život uređivali na osnovu liturgijskog iskustva.

– Otac im je bio Bog Otac, dok su svi bili braća i sestre među sobom. Sve što su imali, bilo im je zajedničko. Često su se okupljali na Svetoj Liturgiji, prinoseći Bogu hleb i vino, i tako Mu zahvaljivali za život i postojanje, iščekujući što skoriji drugi dolazak Hristov u sili i slavi i opšte vaskrsenje. Pravoslavno liturgijsko iskustvo buduće zajednice s Bogom Ocem u Hristu, kao i sa svim ostalim ljudima i celokupnom prirodom posredstvom Svetog Duha, sledovali su mnogi u istoriji i posle apostolâ i prvih Hristovih sledbenika, praveći civilizaciju na liturgijskim osnovama, tj. hrišćansku civilizaciju, čiji smo i mi kao narod postali i ostali deo. Tom liturgijskom načinu života, draga duhovna deco, i mi danas treba da stremimo i da njime živimo – ističe se u poslanici.

Međutim, kako patrijarh navodi, čovjek naše savremene civilizacije svoj život je utemeljio na sebi samom, bez Hrista i bez drugog čovjeka.

– Naša savremena civilizacija definisala je čovjeka kao misleću individuu koja pristupa životu logički, određujući na osnovu nje i samo postojanje i zato ništa od onoga što se ne uklapa u ljudsku logiku ne postoji za savremenog čovjeka ili je, u najboljem slučaju, sumnjivo i beskorisno. Otuda je savremeni čovek postao i ateista, jer se Bog i njegovo postojanje ne mogu shvatiti ljudskom logikom. Čovek savremene civilizacije, shvatajući sebe kao individuu, ne potrebuje drugog čovjeka i zajednicu s njim da bi postojao, već svojim umom i umnim silama određuje sebe kao postojeću ličnost na osnovu samosvijesti, tj. misli o sebi. Izreka filosofa: Mislim, dakle postojim, ovo i potvrđuje. I onda kad savremeni čovek ostvaruje zajednicu sa drugim čovekom, to ne čini kroz lični i fizički kontakt, kako nam to pokazuje Liturgija, već preko interneta i društvenih mreža. Savremeni čovek u drugom čovjeku, a samim tim i u Bogu kao drugom, vidi svoga neprijatelja koji mu ograničava slobodu i ugrožava njegovo biće. Otuda je čovek savremene civilizacije počeo da stvara i jednonacionalne države i da se deli od drugih, smatrajući druge nepoželjnim i neprijateljima – izjavio je patrijarh Porfirije.

Ovakvo shvatanje postojanja je rezultovalo neviđenim katastrofama i izazvalo dva svjetska rata sa ogromnim stradanjima.

Dodao je da se to nastavlja i u današnje vrijeme, čega smo svi mi svjedoci.

– Primjer za to je stradanje našeg naroda na Kosovu i Metohiji od lokalne albanske vlasti, koja protjeruje Srbe sa njihovih vjekovnih ognjišta, a one koji ostaju svakodnevno maltretira, želeći da stvori svoju državu na srpskoj teritoriji osveštanoj mučenicima i podvižnicima, kao i mnoštvom srpskih pravoslavnih crkava i manastira. Bolje bi bilo, međutim, za sve koji žive na ovom prostoru, ali i za sve ljude širom sveta, da žive u miru jedni sa drugima, poštujući jedni druge i pomažući jedni drugima u svakodnevnom životu. Jer zemaljsko je za malena carstvo. Mi kao crkveni Božji narod, draga braćo i sestre, treba da se suprotstavimo ovom individualističkom načinu života, živeći po primeru apostola, podvižnika, mučenika, tj. po primjeru liturgijskog načina postojanja Crkve – kaže patrijarh.

Ovo, naravno, ne znači poziv na vraćanje u prošlost i njeno kopiranje.

– Еvharistija kao ikona budućeg Carstva Božjeg je neiscrpni izvor i inspiracija za uvek nova stvaralaštva na svim životnim poljima, počevši od svakodnevnog našeg života, porodice, društva pa do nauke i umetnosti. U zajednici slobode sa Hristom i drugim čovjekom, kako to pokazuje Liturgija, čovjek predokuša svoje istinsko postojanje. Jedino u zajednici slobode, ljubavi sa drugim čovekom i Bogom, čovek postaje apsolutna i neponovljiva ličnost. U toj zajednici ljubavi s drugim i čitava priroda i sve što je oko nas nam je drago i dragocjeno. Liturgija nam, takođe, pokazuje da nam je priroda, koju prinosimo u vidu hljeba i vina, data od Boga da od nje živimo, ali i da je čuvamo i prinosimo Bogu, jer je i nju Bog stvorio da postoji večno. Ako priroda prestane da postoji, a mi smo je danas doveli do ruba propasti, izrabljujući je radi našeg individualnog uživanja, prestaćemo i mi da postojimo jer smo dio prirode – naglasio je patrijarh.

Sa velikim bolom, doživljavajući tragiku ratnih stradanja, širom svijeta, a duboko svesni opasnosti od razmirica i dubokih nesporazuma koje su zahvatile i našu zemlju i krajeve, kao Crkva ne možemo da uputimo drugačiju poruku od ove: liturgijski način života, jedini je suštinski odgovor na ove probleme, naveo je patrijarh Porfirije.

– Ovo važi za sve pa i za nas crkvene ljude, jer niko nije bez grijeha. Ovaj i ovakav način života, što je najvažnije, donijeće nam pobjedu nad smrću i život vječni, ali i bolje i pravednije društvo. Ovakav način života, međutim, zahtijeva i spremnost na žrtvu, jer svet još uvijek leži u zlu koje će biti prisutno i aktivno sve dok Hristos ponovo ne dođe, ukine zlo i smrt i uspostavi Carstvo Božje. Mi ljudi, pre drugog i slavnog Hristovog dolaska, sami svojim silama, nećemo nikad stvoriti savršeno društvo, tj. Raj na zemlji. Zato snažno pozivamo sve aktere društvenog života da, radi dobra i napretka naroda, grade mir, međusobno poštovanje i dijalog – kaže patrijarh.

Pretačući crkveno, odnosno liturgijsko iskustvo u svakodnevni život, ne treba da zaboravimo Svetu Liturgiju kao događaj i učešće u njoj. Živeti podvižnički i hrišćanski bez učešća u Svetoj Liturgiji nije dovoljno da bismo prevazišli smrt i živeli vječno, piše u poslanici.

U Liturgiji se susrećemo sa samim Vaskrslim Hristom  i sjedinjujemo se sa Njim i sa svim ljudima koji su se s Njim sjedinili, kao i sa svom stvorenom prirodom, kroz Sveto Pričešće. Time predokušamo buduće Carstvo Božje, opšte vaskrsenje i pobedu nad smrću. Istovremeno, služeći Liturgiju i živeći liturgijskim etosom mi ćemo, draga braćo i sestre, na najbolji način prenositi svetu u kome živimo veru u Vaskrslog Hrista i u opšte vaskrsenje kao pobedu života nad smrću. To će biti naša propoved o Vaskrsenju i večnom životu, koje nam je Hristos zaveštao, ne samo kroz reči, već i kroz naš način života, dok ponovo ne dođe u sili i slavi i uspostavi Carstvo Božje, naglašava se.

– Zato, služeći danas Svetu Liturgiju sa posebnom radošću, sa vascelim našim narodom, posebno sa našom braćom i sestrama na Kosovu i Metohiji, blagodarimo Jednome Bogu u Trojici, Ocu i Sinu i Svetome Duhu, za sve ono što je učinio i što će učiniti za nas i naš večni život, i pozdravimo se među sobom, i pozdravimo sve ljude dobre volje, radosnim pozdravom: HRISTOS VASKRSЕ! VAISTINU VASKRSЕ! – rekao je patrijarh.

autor:http://atvbl.rs

Share

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *