Gradi se najduži tunel na svijetu.
U sklopu željezničke pruge Lyon – Torino, koja je važan dio opterećenog Mediteranskog koridora, gradi se najduži bazni tunel na svijetu – Mont d’Ambino.
Biće dugačak 57,5 kilometara, prolaziće ispod Alpa, a njegova izgradnja koštaće osam milijardi evra.
Zahvaljujući savremenim mašinama za bušenje tunela, trenutno je u poodmaklog fazi izgradnje. Očekuje se da će tunel biti završen 2033. godine, a kada bude pušten u promet znatno će skratiti vrijeme putovanja.
Riječ je o vodećem infrastrukturnom projektu transevropske prometne mreže koji će se sastojati od 57,5 kilometara dugog željezničkog tunela ispod Alpa – za prekogranični dio između Italije i Francuske.
Pruga Lyon-Torino bitan je dio Mediteranskog koridora, jedna je od devet željezničkih ‘osovina’ koje pripadaju evropskoj Ten -T mreži. Bazni tunel Mont d’Ambino, koji je glavna komponenta prekogranične dionice, trenutno je u poodmakloj fazi izgradnje, a sufinansiraju ga Italija, Francuska i Evropska unija.
Nalazi se između francuske pokrajine Mauriene i italijanske doline Susa – u zajedničkom dijelu kako je definisano Međunarodnim ugovorom iz 2012. godine.
Nova željeznička linija i tunel uveliko će promijeniti saobraćanje ovim dijelom Evrope – rasteretiće cestovni promet i smanjiti njegov negativne efekte na okolinu.
Ujedno će postati i glavni element lokalnog, nacionalnog i evropskog saobraćajnog sistema koji će skratiti vrijeme putovanja – osiguravajući značajna poboljšanja u tranzitnom vremenu, piše Bauštela.hr.
Prema očekivanjima, projekt će biti dovršen do 2033. godine, a kada budu pušten u saobraćaj, omogućiće vozovima da putuju ravnom prugom. Do kraja prošle godine, radovi su strelovito napredovali. Od 164 kilometara tunela, od kojih je bazni Mont d’Ambino, iskopano je ukupno 39,5 kilometara, od čega više od 15 kilometara baznog tunela.
U sklopu projekta biće izgrađene dvije jednokolosiječne cijevi, četiri ulazna tunela i 204 bezbjednosne obilaznice. Svi ugovori o građevinskim radovima su potpisani, a trenutno je u funkciji čak deset velikih gradilišta.
Tokom 2024. godine radove su ubrzale napredne mehaničke ‘krtice’, savremene mašine za bušenje izrađene po narudžbi. One omogućuju brzo i sigurno kopanje pod zemljom. Čak pet od sedam mašina za bušenje tunela koje će kopati tunel, trenutno su na gradilištima.
Više od 50 posto iskopanog materijala ponovo će se upotrijebiti – za izgradnju unutrašnjih betonskih blokova tunela. Time će se smanjiti otpad i smanjiti troškovi za zaštitu okoline.
Najduži na svijetu
Sa svojih 57,5 kilometara, Mont d’Ambino postaće najduži željeznički tunel na svijetu. Za sada prvo mjesto drži švajcarski Gotthard dužine 57,1 kilometar. Procijenjeni ukupni trošak projekta iznosio je osam milijardi evra, ali prošle godine su se troškovi podigli na 11 milijardi evra.
Inače, najduži tuneli na svijetu su vodoopskrbni tuneli – akvedukt Delaware u SAD-u, dugačak 137 kilometara te Päijänne Water Tunnel u Finskoj, dugačak 120 kilometara. S druge strane, najduži metro nalazi se u kineskom gradu Suzhou. Izgrađen je 2023. godine, a dugačak je gotovo 87 kilometara. Zanimljivo, pet najdužih metroa nalazi se u Kini, dok je na šestom mjestu onaj u Moskvi.
autor:http://banjaluka.net