Kandidatima treba više kilometara na magistrali

Kandidatima treba više kilometara na magistrali

Kandidatima treba više kilometara na magistrali.

Zastarjela literatura i propisi te izostanak praktične obuke na otvorenim, regionalnim putevima predstavljaju ozbiljne manjkavosti u procesu sticanja vozačke dozvole u BiH, jer mladi vozači ne stiču iskustvo upravo na pravcima na kojima se najčešće dešavaju saobraćajne nesreće sa najcrnjim scenarijima.

Na navedene nedostatke u obuci budućih vozača ukazao je počasni predsjednik Asocijacije auto-škola BiH, instruktor vožnje i predavač teoretske nastave u auto-školama u Banjaluci, Zagrebu i Dubrovniku Vitomir Tošić, koji se istraživanjem saobraćajne problematike bavi decenijama. Na osnovu iskustva dugog 50 godina i sprovedenih istraživanja, Tošić tvrdi da se budućim vozačima povređuju prava, jer bezbjednost nije moguće graditi na osnovu zastarjelih propisa.

Dodaje da je nadležnima u Srpskoj i Federaciji BiH više puta ukazivao na manjkavosti teoretske i praktične obuke za buduće vozače, ali da nije bilo sluha niti želje za izmjenom važećih propisa.

“Auto-škole nisu, niti su ikada bile u mogućnosti da na teoretskoj nastavi obrađuju s aspekta bezbjednosti saobraćaja krucijalnu oblast, a to je predviđanje i prepoznavanje opasnosti na putu. U dostupnoj literaturi, odnosno dosadašnjim verzijama knjige testova i priručniku, nedostaje mnoštvo neophodnih fotografija i ilustracija raznovrsnih opasnosti na otvorenim i gradskim putevima”,  tvrdi Tošić.

Pogrešno je, smatra Tošić, što se praktično osposobljavanje vozača i polaganje praktičnog dijela vozačkog ispita obavlja isključivo na ulicama gradova iako je, kako tvrdi, opšte poznato da se stradanja, pogotovo mladih vozača, najčešće događaju na otvorenim putevima.

“Uvjeren sam da mladi vozači stradaju ne samo zbog sopstvene krivice ili saobraćajne nediscipline nego i zbog nedovoljne bezbjednosne osposobljenosti budući da su vozačko umijeće sticali vozeći isključivo gradskim ulicama. To je ustaljena praksa ne samo u BiH, već i u mnogim drugim zemljama”, rekao je Tošić.

Vlasnik auto-škole “Semafor” iz Dervente Drago Đukić saglasan je da bi se kandidati prilikom praktične obuke morali izvoditi na magistralni put pa čak i dva časa na autoput.

“Prema pravilniku obuku možemo vršiti samo na širem području grada, ne izvan njegovih granica, što je u slučaju Dervente svega 12 kilometara magistralnog puta ka Doboju, a to je nedovoljno. Na autoput izlazak nije dozvoljen uopšte. Kandidati bi se morali obučavati na magistralama, jer su najopasnije, na tim pravcima se savladava brzo osmatranje saobraćaja, preticanje, način vraćanja u svoju traku, da se ne ulijeće prebrzo i slično. Gradske vožnje su spore pa i kad dođe do nezgode šteta uglavnom bude materijalna”, naglašava Đukić.

S druge strane, predsjednik Udruženja za unapređenje bezbjednosti saobraćaja RS i vlasnik auto-škole “Mir” u Banjaluci Milenko Jaćimović smatra da su navedene zamjerke paušalne te da je obuka zadovoljavajuća.

“Niko instruktoru ne brani da sa kandidatom tokom praktične obuke izađe na regionalni pravac, da ode na primjer do Laktaša, Čelinca, Karanovca, da ga uputi u preticanje i slično. I to savjesni instruktori redovno primjenjuju, bar u mojoj školi”, tvrdi Jaćimović.

Preporuke

Vitomir Tošić predlaže nekoliko rješenja koja bi trebalo primijeniti u novoj verziji ispita koja prethode sticanju vozačke dozvole.

“Između ostalog, provjera praktične osposobljenosti budućih vozača trebalo bi da se obavlja dvoetapno, na gradskim ulicama i na otvorenim putevima kao i da se korišćenjem savremenih tehnologija omogući ispitivačima da bez prisustva u vozilu procjenjuju obje vožnje”, smatra Tošić.

autor:http://glassrpske.com

Share

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.