Prihvatanjem pjevača Marka Perkovića Tompsona, odnosno njegovih pjesama, zločini ustaša postepeno postaju društveno i politički prihvatljivi. Njegova uloga u svemu tome je velika, jer on već decenijama, kako kroz tekstove, tako i kroz scenografiju i ikonografiju, otvoreno koketira sa ustaštvom.
Kaže ovo za „Glas Srpske“ istoričar Boris Radaković komentarišući nesvakidašnju pometnju koju je izazvala najava koncerta ovog pjevača 5. jula u Zagrebu, a za koji je prodato oko pola miliona ulaznica. Prema riječima Radakovića, ono što zabrinjava jeste što niko od takozvanih demokrata i antifašista iz „lijepe njihove“ nije našao za shodno da bilo šta kaže o ovom Tompsonovom koncertu.
– Svi ćute. I to je sramno! Za sve njih Tompson je megazvijezda, koja kroz svoje muzičke rituale gradi nekakav hrvatski identitet. I to možda ne bi bilo sporno da ne znamo o čemu on sve pjeva, a proslavio se pjesmom „Bojna Čavoglava“, koja počinje ustaškim pozdravom. I dobar dio ostalih muzičkih ostvarenja je sličan. I umjesto osude, na sceni imamo pokušaje zvanične politike, ali i medija da otvoreno promovišu da NDH nije bila zločinačka tvorevina, već da je predstavljala navodnu težnju tadašnjeg hrvatskog naroda da se oslobodi iz tamnice zajedničke države u koji su bili stavljeni. Pri tome se na svakom koraku pokušava osporiti genocid nad Srbima pa se tako čak i Jasenovac pokušava prikazati kao radni logor. Dio te priče nesumnjivo čini i ovaj pjevač – smatra Radaković.
Navodi i da ukoliko se uporede brojevi sa posljednjeg popisa stanovništva, sa brojem prodatih ulaznica, može se zaključiti da će gotovo svaki deseti građanin „lijepe njihove“ biti na ovom muzičkom događaju, koji je izazvao pažnju ne samo u regiji, već i u pojedinim evropskim državama, jer se radi o megalomanskom projektu, iza kojeg su stale gotovo sve zvanične gradske, ali i držane hrvatske institucije.
Kaže i da smatra da Tompsonove koncerte posjećuju ljudi koji pozitivno gledaju na Nezavisnu državu Hrvatsku (NDH) ili imaju neodređeni stav. Na pitanje kako gleda na to što čak 50 odsto Tompsonovih fanova čine ljudi mlađi od 30 godina, Radaković kaže da je to rezultat lošeg obrazovnog sistema u Hrvatskoj u kojem nema ništa što bi eventualno moglo baciti neku ružnu sliku na NDH. Sve je, kako dodaje, urađeno da ova zločinačka tvorevina ne bi bila doživljena i prikazana kao neko zlo.
– Zato većina Hrvata poistovjećuje taj mračni period NDH sa onim iz devedesetih. Stavljaju to u paralelu, navodeći da se u oba slučaju radilo o pokušaju da se dođe do slobode i nezavisne države. A šta je krajnji rezultat? Srba nema više ni tri odsto u Hrvatskoj. Ono što je započeto tokom Drugog svjetskog rata perfidno se završava danas. Ni mrtve nisu ostavili na miru, jer je nedavno usvojen i takozvani Zakon o grobljima, koji predviđa uklanjanje i rušenje svih neprikladnih srpskih spomenika. Ali, pri tome ne rekoše da li će to raditi i sa ustaškim. Volio bih da mi neko kaže koliko ljudi iz Hrvatske godišnje posjeti Jasenovac? Možda ukupno nekoliko hiljada. Ukoliko uporedimo ove brojeve, možemo vidjeti u šta se Hrvatska pretvorila – poručio je Radaković.
Sociolog Vladimir Vasić kaže da i ovaj slučaj pokazuje da ono čega se pametni stide, neki veličaju kao nešto prihvatljivo i ponose se. Smatra da stvari treba nazivati pravim imenima pa i sam koncert tako kontraverzne ličnosti kao što je Tompson, ali i pojedine njegove pjesme.
– To što će biti ovoliki broj ljudi na ovom koncertu govori da mnogi još nisu načisto sa prošlošću i sa ustaškom ideologijom, koja je nanijela mnogo zla na ovdašnjim prostorima. Baštiniti to kao neku tradiciju i oduševljavati se pjesmama koje promovišu ustaštvo, mislim da nije normalno, iako treba priznati da on ima i pjesama koje nisu sporne. Ali, sve to je njihov problem, ne naš. Ako oni na ovaj način žele graditi svoj identitet, to ih nikuda neće odvesti. Postaju sami sebi najveći neprijatelji, jer se ne žele odreći ideologije pradjedova. Mislim da je daleko važnije da Srbi ne smiju da padaju sada u neku histeriju i vatru te uzvraćaju isto mjerom. Treba da budemo neutralni i da se izmaknemo od eventualnog polemisanja. Treba svijetu pustiti da vidi tu ogromnu masu koja skandira ustaškoj ikonografiji i parolama iz četrdesetih godina prošlog vijeka – istakao je Vasić za „Glas Srpske“.
Navodi i da to što većinu Tompsonovih fanova čine uglavnom mlađi ljudi, predstavlja više nego poražavajuću činjenicu, koja nikako nije dobra što se tiče dalje budućnosti Hrvatske.
– Ako su ti mladi ljudi koji danas slušaju Tompsona i oduševljavaju se s njegovim pjesmama budućnost Hrvatske, onda se toj državi ne piše dobro, jer ne ide naprijed, već unazad u prošlost. Ako žele da je ustaštvo dio njihove kulture i da se s tim ponose, onda neka im je srećno – kaže Vasić.
Zarada 20 miliona evra
Koncert kontroverznog pjevača Marka Perkovića Tompsona, koji ima za cilj promociju novog albuma pod nazivom „Hodočasnik“, biće održan 5. jula na zagrebačkom Hipodromu. Prema podacima pojedinih hrvatskih medija, očekuje se dolazak oko 500.000 ljudi. Prema nekim izvorima, Tompson bi samo od ovog koncerta mogao zaratiti oko 20 miliona evra. Na albumu se nalazi i pjesma „Slike Blajburga“ kojom se prema riječima Tompsona odaje počast svim žrtvama, kako ju je nazvao – blajburške tragedije. O kakvom megalomanskom projektu se radi, možda najbolje ilustruje to što će 5. jula biti blokiran veći dio Zagreba, napravljene su mobilne bolnice, postavljeno oko 2.500 toaleta i angažovano oko 5.000 konobara, koji će posluživati na šanku dugom četiri kilometra. Površina postavljena bine iznosi više od 1.500 kvadratnih metara, a iznad nje će biti 1.000 dronova.
Osude
Centar „Simon Vizental“, vodeća jevrejska grupa za ljudska prava, u nekoliko navrata Marka Perkovića Tompsona optužila je da veliča genocid u svojim tekstovima te da prikazivanje ustaških simbola na njegovim koncertima nije nimalo slučajnost i greška. Nadležni sudovi u Hrvatskoj u nekoliko navrata su ga oslobodili krivične odgovornosti zbog javnog isticanja ustaškog pozdrava „Za dom spremni“.