Avioni bivše Vojske Republike Srpske sa banjalučkog aerodroma idu u staro gvožđe?

Avioni bivše Vojske Republike Srpske sa banjalučkog aerodroma idu u staro gvožđe?

Petnaestak aviona bivše Vojske Republike Srpske, koji stoje na banjalučkom aerodromu Mahovljani, najvjerovatnije će u staro gvožđe jer ne postoji interes da se oni obnove, niti da ih neko kupi.

Naime, kako nam je rečeno u Ministarstvu odbrane BiH, ti avioni su proglašeni za višak, i niko nema namjeru da ih stavlja u funkciju.

„Sve letjelice fiksnih krila koje su smještene na lokaciji Mahovlјani, po Rješenju o oglašavanju viškova naoružanja, municije i minsko-eksplozivnih sredstava za OS BiH broj: 11-03-25-2332/09, od 14. maja 2009. godine, nalaze se u statusu viškova. Ministar odbrane BiH je posebnom odlukom 2022. godine delegirao zadatke Komisiji za sprovođenje postupaka rješavanja viškova pokretne imovine, u skladu sa nadležnostima definisanim Sporazumom o konačnom raspolaganju svim pravima i obavezama na pokretnoj imovini. Rješavanje navedenih avionsko-tehničkih materijalnih sredstava povezano je sa odlukom koja je u nadležnosti Predsjedništva BiH“, odgovorili su nam.

Aleksandar Radić, vojni analitičar iz Beograda, za „Nezavisne“ kaže da je mala šansa da ti avioni ikada više polete, iako bi, ako bi to neko htio, oni bez problema mogli biti osposobljeni.

Prema njegovim riječima, radi se o avionima tipa orao, galeb-4 i jastreb, te tvrdi da su dobro očuvani jer se nalaze u zaštićenim objektima koji ih štite od vremenskih nepogoda.

„Realno, jako su skromne šanse da oni ponovo polete. Mogu eventualno da se iskoriste za izlaganje u nekom muzeju. Ako sve to propadne, onda možda da se pokuša pronaći neki kolekcionar“, kaže Radić i ističe da kod kolekcionara postoji interes uglavnom za avione g-4.

Radić dodaje da avioni stariji od onih u Banjaluci i s više utrošenih resursa lete u Srbiji, Americi i drugim zemljama, tako da ne bi bio problem s tehničke strane da se i ovi u Banjaluci osposobe, ali smatra da bi to puno koštalo.

„U Crnoj Gori za galeb-4 traženo je milion evra po komadu, ali to je apsurdno jer je to više nego što košta remont.

Na kraju su jedan dali Slovencima za izlaganje u muzeju u zamjenu za neke stare topove za počasne paljbe“, kaže Radić.

Prema njegovim riječima, nakon stvaranja Oružanih snaga BiH potpisan je sporazum o prodaji viška imovine, odnosno da sve ono što nije potrebno za vojsku bude prodato po principu da 80 odsto sredstava ide entitetu iz kojeg sredstvo potiče, a ostatak novca za potrebe vojske nakon što se izbiju troškovi.

Radić ističe da je Srbija jedno vrijeme iskazala interes za banjalučke orlove, ali da je sve stalo dijelom i zbog toga što modernizacija tih aviona u Srbiji nije prošla onako kako je bilo očekivano.

„Zato jedino ostaje da se možda pronađe neki kolekcionar koji bi bio oduševljen idejom da orao postoji i da je spreman da u njega uloži mnogo para. Kad su u pitanju ovakvi avioni, uobičajeno u svijetu je da takvi avioni idu privatnim kolekcionarima s puno para koji sebi mogu da priušte takve igračke“, naglasio je Radić.

autor: nezavisne.com

Share

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *