Da li je propala sezona u Crnoj Gori

Da li je propala sezona u Crnoj Gori

Da li je propala sezona u Crnoj Gori!

Mnogo najavljivanog turističkog buma, kolona turista, prebukiranog privatnog smještaja, pune plaže, restorana i barova, koji bi ljeto 2023. godine uzdigli na tron kada je reč o uspješnosti sezona u crnogorskoj turističkoj istoriji, sudeći po trenutnoj situaciji u špicu turističkog prometa Crne Gore – Budvi, još nije.

Najave, posebno sa državnih adresa, da će ova sezona oboriti rekordne rezultate 2019. godine – ne viđaju se na „terenu”, a toliko očekivani vrhunac leta nikako nije počeo, iako je jul praktično na izmaku.

I pored toga što se optimisti i dalje nadaju da će turistička metropola biti puna od ponedeljka, skraćivanje letnjeg špica na samo dvadesetak dana loš je signal za turističku privredu, jer, po mnogima, nije dovoljno ostvariti profit koji bi zbog nepovoljnih vremenskih uslova tokom maja i juna vukao lošiju posetu, kao i „julske rupe“ kada je nedostajalo gostiju.

Crna Gora, SutomoreFOTO: SHUTTERSTOCK

Na rivijeri od Jaza do Buljarice boravi 37.755 gostiju, prema poslednjem izveštaju Turističke organizacije Budve, što je četiri odsto više nego prošle godine.

„Sam početak sezone od kraja marta obećavao je rekordnu turističku sezonu, međutim, trebalo bi da budemo u jeku sezone, a grad je poluprazan“, kaže u intervjuu Luka Vučković, vlasnik starogradskog lokala.

Ističe da mu je obim posla isti u odnosu na jun, što se, kaže, nikada nije dogodilo.

„Iz razgovora sa kolegama koji se bave izdavanjem smeštaja saznao sam da je njihova poslovna situacija ista kao i kod nas.

Tačno je da smo podigli cene za deset do dvadeset odsto, ali to ne vidim kao glavni problem, jer su cene znatno više u susednim zemljama nego kod nas.

Moram napomenuti da nam je sedam odsto PDV-a na hranu i bezalkoholna pića značajno pomoglo u poslovnom oporavku od loših sezona izazvanih virusom korona“, naglašava Vučković.

Više gostiju nego prošle godine

Prema podacima Turističke organizacije Budve, u gradu i dalje boravi više gostiju nego u isto vreme prošle godine.

Međutim, ovi podaci se moraju uzeti sa rezervom, jer TO Budve ne raspolaže preciznim podacima o broju ležajeva u privatnom smeštaju, već se navode samo procene.

A na rivijeri od Jaza do Buljarice, prema poslednjem izveštaju TO Budva, boravi 37.755 gostiju, što je četiri odsto bolja popunjenost nego sredinom jula prošle godine.

Prema istim izvorima, u privatnom smeštaju boravilo je 20.959 gostiju, sedam odsto više nego prošle godine, dok je u hotelima boravio 15.861 turista ili samo jedan odsto više nego u istom periodu prošle godine.

Aleksandar Jovanović, predsednik Udruženja restoratera Budve, potvrđuje da tokom jula nisu postignuti dobri rezultati.

„Jul je propao kada je u pitanju privatni smeštaj i vanpansionska potrošnja.

Trenutno ima gostiju, ali očekivanja su bila veća, po dobroj predsezoni i najavama.

Budva je nešto skuplja za tradicionalne goste iz regiona i to je razlog manje potrošnje.

Takođe, nova tržišta – Saudijska Arabija, Poljska i baltičke zemlje – nemaju kupovnu moć zapadnih gostiju, Skandinavaca, Britanaca“, ističe Jovanović.

Dobrota, Kotor, Crna GoraFOTO: SHUTTERSTOCK

Direktorka Udruženja pružalaca privatnih smeštaja Crne Gore Branka Džoganović navodi da je najveći broj gostiju u privatnom smeštaju u južnom regionu iz regiona i dijaspore.

„Njihov dolazak je uslovljen godišnjim odmorima, raspustima i studentskim rokovima.

Bilo je određenih pomeranja i to je, pored vremenskih uslova, uticalo na trenutno stanje.

A prošle godine je oko 20. jula počeo vrhunac sezone, što se ne može nadoknaditi u nastavku sezone.

Uporno neplansko upravljanje privatnim smeštajnim kapacitetima od strane nadležnih institucija, pružaoce smeštaja drži u prilično nepovoljnom i neravnopravnom položaju.

Cene su u rangu najavljenih, u pojedinim gradskim zonama su i povoljnije. „Privatni smeštaj je najpovoljnija usluga u ukupnom turističkom proizvodu“, naglašava ona.

Roberto Viola, zakupac Mogrena, jedne od najpopularnijih budvanskih plaža, potvrđuje da se gužve tek očekuju.

„Trenutno smo zadovoljni sezonom, a ako se ovako nastavi, nadam se da ćemo moći da pokrijemo gubitke iz maja i juna kada je bilo dosta kiše. I dalje očekujemo da krene pravi špic i da se Budva napuni“, rekao je Viola.

A prema vlasnicima noćnih klubova, špic sezone kasni

„Ono što mi kao restoratori primećujemo obilaskom naših objekata jeste da sezona definitivno kasni.

Činjenica je da letnja sezona nije počela tek kasnije. Kada je reč o ugostiteljskim objektima koji se bave noćnim životom, po kojima je Budva svetski poznata destinacija, oni dosta zavise od privatnih smeštajnih kapaciteta, od kojih imamo informaciju da njihova popunjenost nije na zadovoljavajućem nivou“, naglašava jedan od njih u intervjuu „Vijestima“.

I dok se ugostitelji ne mogu pohvaliti dosadašnjim rezultatima, opšti stav turističkih poslenika je da trgovinski lanci trenutno najbolje posluju u Budvi.

BudvaFOTO: SHUTTERSTOCK

Izvršni direktor kompanije „Megapromet“, vlasnika najjačeg lanca supermarketa „Mega market“ u Budvi, Balša Mitrović, rekao je „Vijestima“ da su za sada zadovoljni tokom turističke sezone kada je saobraćaj u pitanju.

„Posjećenost objekata je na zadovoljavajućem nivou i za sada ispunjavamo planirane ciljeve.

Znam da je cena uvek bitna za potrošače, ali na to ne možemo mnogo da utičemo jer naše cene u najvećoj meri diktiraju dobavljači jer smo mi dominantno maloprodaja i snabdevamo se od domaćih distributera i predstavnika raznih brendova i proizvođača hrane…

Negativne efekte pokazuje uvozna, a ne proizvodna ekonomija…

Nadam se da će i druge delatnosti osetiti da će i ostale delatnosti osetiti pozitivne efekte turističke sezone kada je sezona očekivanih pozitivnih efekata.

Brojne probleme treba hitno rešavati

Luka Vučković upozorava da Budva i dalje ima brojne probleme koji se hitno moraju rješavati.

„Lično smatram da grad mora hitno da reši problem nedostatka parking mesta, obilaznice za tranzitna vozila, da izgradi bolnicu i da se svi zajedno posvetimo ekologiji, jer ćemo se na taj način značajnije i ozbiljnije pozicionirati na turističkoj mapi sveta.

Tek nakon značajnih infrastrukturnih projekata trebalo bi da se posveti uređenju šetališta i kozmetici grada.

Apelujem na cjelokupnu privredu i Opštinu Budva da se zajednički zalažemo da produžimo sezonu i postanemo turistički grad tokom cijele godine“, ističe on.

autor: Kurir.rs/Vijesti

Share

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.