Jelena Trivić i Mirko Šarović, kandidati opozicije za funkcije predsednika Republike Srpske i člana Predsjedništva BiH, nisu učestvovali u TV debati na RTRS. Neki analitičari ocjenjuju da je to loš potez, kojim su svojim konkurentima „nabacili zicer“, dok drugi smatraju kako je u pitanju nešto sasvim drugo.
Usvakom slučaju, gledaoci javnog servisa, koji su istovremeno i građani RS i birači, ostali su uskraćeni za pravo sučeljavanje i istinsku debatu, jer bez ukrštanja argumenata glavnih konkurenata pravog predizbornog duela pred kamerama nije ni bilo.
Mnogi su bili razočarani što nisu vidjeli okršaj Milorada Dodika i Jelene Trivić, odnosno Željke Cvijanović i Mirka Šarovića.
Podsjećamo, Trivićeva je preko društvenih mreža javnosti poručila da ni ona ni Mirko Šarović nemaju nameru da učestvuju u bilo kakvim TV debatama koje organizuje RTRS, niti „druge režimske televizije“.
Za razliku od nje, Mirko Šarović na Fejsbuku nije napisao zašto je njegova stolica u emisiji “Srpska bira” ostala prazna, a u vrijeme TV duela uživo bio je na predizbornom mitingu u Donjem Žabaru.
Politikolog iz Beograda, Boban Stojanović, smatra da opozicija treba da iskoristi svaku priliku za dijalog, bez obzira na to na kojoj se televiziji debata organizuje.
– Suštinski, najveći gubitnik je onaj ko se ne pojavi u TV studiju – rekao je ranije Stojanović za Srpskainfo.
Politička analitičarka Tanja Topić, međutim, smatra da je problem mnogo kompleksniji i da ga treba posmatrati u kontekstu političke kulture u BiH.
– U BiH, generalno, nema kulture dijaloga među političkim neistomišljenicima. Ta komunikacija je često pretvorena u arenu punu omalovažavanja, vrijeđanja i ismijavanja neistomišljenika, a i gledaoci i posmatrači su ostrašćeni navijači – smatra ona.
Dodaje da se u neučešću ključnih kandidata opozicije na debatama na javnim emiterima iskazuje nepovjerenje prema medijima i njihovom profesionalizmu.
– Tako je primjer Šarovića i Trivićeve, u stvari, ilustracija opšteg stanja svijesti i duha u društvu koji je etablirala politika, podijelivši građane na „naše“ i „njihove“ – ocjenjuje Topićeva.
Pri tome se, smatra ona, i mediji ponašaju licemjerno.
– Po potrebi i u dnevnopolitičke populističke svrhe glumi se profesionalizam, otvorenost i demokratičnost, ali samo kad je to u interesu politika čija su produžena ruka – tvrdi Topićeva.
Zaključuje da su u ovim prepucavanjima građani glasači zanemareni i gurnuti u stranu.
Komunikolog Božo Skoro, profesor Fakulteta političkih nauka u Zagrebu, kaže da su TV debate koje se emituju uživo najbolja prilika kandidatima da se predstave, pa ih, u principu, nije mudro odbijati.
-Debate koriste izazivačima daleko više nego onima koji brane svoje pozicije. Istraživanja pokazuju kako dobar nastup može poboljšati rejting do čak 5 posto – kaže Skoko.
Dodaje da čak i kad su debate organizovane tako da pogoduju određenom kandidatu, dobra priprema, jasne poruke i uvjerljiv nastup uživo i te kako mogu promijeniti percepciju birača i donijeti korist kandidatima.
– Odbijanje debate može biti i čin protesta, ali se može protumačiti i kao svojevrsni strah, što nije dobro za one koji pretenduju na ključne pozicije – kaže Božo Skoko.
autor:srpskainfo/faktormagzin, foto:faktormagzin