Tehnički prijem za prvi dio brze ceste kod Gradiške, koja će spojiti auto-put Banjaluka – Gradiška s auto-putem Zagreb – Beograd, završen je, čime je sve spremno za otvaranje ove saobraćajnice.
Kako nam je objašnjeno u „Hrvatskim cestama“, koje su investitor ovog projekta, puštanje dionice u saobraćaj zavisi od tehničkog pregleda za granični prelaz, koji je u nadležnosti Ministarstva finansija Hrvatske.
„Slijedom navedenog, u ovom trenutku nemamo tačan datum puštanja u promet, ali će biti nakon ishođenja upotrebnih dozvola“, rekli su nam.
Kad je planirano otvaranje?
Podsjećanja radi, „Nezavisne“ su nezvanično od članova bh. komisije za potpisivanje novog ugovora o granicama s Hrvatskom saznali da je planirano da se ova dionica otvori 10. decembra na privremenoj osnovi, dok se ne potpiše novi trajni sporazum.
Kada je riječ o graničnom prelazu, iz Ministarstva finansija Hrvatske su nam pojasnili da su svi radovi i opremanje završeni te je izvršena prijava za njegov tehnički pregled, za koji očekuju da će biti proveden 2. decembra 2025.
„Do donošenja novog ugovora između Republike Hrvatske i Bosne i Hercegovine o graničnim prelazima, granični prelaz Gornji Varoš (RH) – Gradiška Novi most (BiH) će se urediti kroz postupak donošenja rješenja za otvaranje privremenog graničnog prelaza, o čemu treba da se usaglase nadležna tijela Republike Hrvatske i Bosne i Hercegovine“, naglasili su nam oni.
EU je izgradnju mosta na Savi pomogla grantom od 6,3 miliona maraka, a učestvovala je i u finansiranju i grantovima za izgradnju Mahovljanske petlje i auto-puta Banjaluka – Gradiška.
Most su izgradile zajedno Hrvatska i BiH, odnosno RS, po principu pola – pola. Brzu cestu u potpunosti finansira Hrvatska i dio je koridora koji ta zemlja gradi ka Mađarskoj.
Podsjećanja radi, prva 4,5 kilometara brze ceste, koja ide od mosta na Savi kod Gradiške do Novog Varoša, završena su i tu će se vozači priključivati na postojeću cestu ka Okučanima i dalje na auto-put Zagreb – Beograd.
Druga dionica ceste je u izgradnji i kada ona bude završena, vozači će se direktno moći priključiti na auto-put s brze ceste, bez potrebe da prelaze na postojeću sporiju cestu.
Obje dionice gradi banjalučko preduzeće „Integral inženjering“.
Iz Banjaluke do Zagreba za sat i po
Ako sve bude išlo prema planu, za mjesec dana će se iz Banjaluke do Zagreba moći stići za sat i po, što će znatno ubrzati komunikaciju na ovom prostoru. Osim toga, može se očekivati da će dio vozača iz Sarajeva moći da se uključi na auto-put „9. januar“ kod Doboja, i time dobiti još jednu alternativu kada putuju prema EU.
Otvaranje prelaza dobra je vijest i za stanovnike centralne Bosne, jer Jajce, Vitez, Bugojno, Travnik i druga mjesta na tom potezu u EU putuju preko Banjaluke.
Koliko je koštao most?
Most na Savi, koji povezuje BiH i Hrvatsku, koštao je 19 miliona evra, i platile su ga Hrvatska i BiH, odnosno RS, popola. Radovi na ovom objektu počeli su u oktobru 2019, a završeni u junu 2022.
Prvi dio brze ceste od mosta do Novog Varoša, za koji se ovih dana očekuje puštanje u saobraćaj, dug je četiri kilometara, a cijena iznosi oko 40 miliona evra. Radovi su počeli u februaru 2022.
Cijena radova na posljednjoj dionici iznosi oko 14 miliona evra, a očekuje se da će taj dio ceste ukupne dužine nešto manje od četiri kilometara biti završen u junu naredne godine.
autor: http://nezavisne.com
