Ruska Federalna služba bezbjednosti (FSB) skinula je oznaku tajnosti sa nekih dokumenata iz istražnog dosijea Hansa Baura, ličnog pilota Adolfa Hitlera i komandanta „Firerove eskadrile“, koji je svjedočio posljednjim danima nacističke vlasti.
Baur u svjedočenju navodi da je u januaru 1945. godine pozvan da iz Minhena dođe u Berlin kod Hitlera, koji je postao „još mrzovoljniji i povučeniji“.
„Većinu vremena je bio izolovan u svom skloništu“, izjavio je Baur, prenosi TASS.
On je naveo da je Hitler pokušao da „stvori utisak optimizma i izvjesnosti u pogledu pobjede Njemačke“, prenosi Tanjug.
Kako je rekao, Hitlerovo okruženje je smatralo da firer još ima neke resurse da rat dovede do uspješnog završetka, a neki od njih su vjerovali da postoji novo tajno oružje, poput atomske bombe, prenosi Tanjug.
Kada je Crvena armija stigla do Odre, „štab vrhovne komande počeo je da ima izvjesne sumnje“, a do sredine marta, pomoćnici su završili pripreme za premiještanje štaba na obalu Baltičkog mora, svjedočio je Baur.
„Početkom aprila 1945. godine, sve je bilo spremno da se štab vrhovne komande premjesti na sjever ili u Berghof na jugu“, rekao je Baur.
Dodao je da je nekoliko aviona bilo u stanju pripravnosti, u slučaju da Hitler odluči da napusti Berlin. Prethodno su avioni „Firer eskadrile“ raspoređeni na šest aerodroma u Berlinu, a put kod Brandenburške kapije pretvoren je u pistu.
„Svake noći, četiri do pet aviona sa papirima, prtljagom i putnicima krenulo je iz Berlina za Bertesgaden“, naveo je Baur.
On je rekao da je Hitlera posljednji put vidio na dan njegovog samoubistva, 30. aprila 1945. godine.
Prema njegovim riječima, Hitler ga je pozvao u svoju sobu i poklonio mu Rembrantov portret cara Fridriha Velikog koji je visio na zidu.
Baur je pokušao da pobjegne iz Berlina, ali je 2. maja 1945. godine povrijeđen i zarobljen od strane Crvene armije.
Deset godina je proveo u zatvoru u Sovjetskom Savezu, prije nego što je u oktobru 1955. godine izručen Francuskoj, gdje je bio zatvoren naredne dvije godine. Umro je u 96. godini, 1993. u Heršingu, u Bavarskoj.
autor:ATV foto:ATV