Parkiranje u Banjaluci postalo je prava noćna mora za sve vozače, a u većini naselja sugrađani svakodnevno moraju da kruže i traže slobodno mjesto, bilo da treba da idu na pregled kod doktora, po dijete u vrtić ili da obave svakodnevne poslove.
Potraga za parking-mjestom zna potrajati i po pola sata, a kada se to ponavlja iz dana u dan, vozači gube strpljenje pa parkiraju i na trotoarima, mjestima predviđenim za lica sa invaliditetom, a ponekad i na kolovozu.
Nerijetki su sugrađani koji se žale da na javnim površinama, kao što su prostori ispred pojedinih radnji i kafića, postoje zabrane parkiranja u privatne svrhe.
– Sve češće nailazim na vertikalne signalizacije postavljene na javnim površinama ispred mnogih lokala. Kao da nije dovoljno što gotovo nikad nemamo slobodnih mjesta za parkiranje, sada izgleda svako može da kupi znak i postavi ga gdje god hoće u gradu – rekao je jedan ogorčeni Banjalučanin.
Gdje se dobija dozvola za tako nešto, da li se i koliko plaća, pitanja su koja zanimaju naše sugrađane, a koja smo poslali Odjeljenju za komunalne poslove Gradske uprave, koje je nadležno za zauzimanje javnih površina.
Do zaključenja ovog broja „Glasa“ nismo dobili odgovor na ta, kao ni na pitanja da li kažnjavaju pojedince ukoliko zloupotrebljavaju ovakva prava i koliko iznosi kazna.
U Zakonu o javnim putevima Republike Srpske navedeno je da se na javnim putevima mogu sticati prava službenosti i druga prava određena zakonom koja se osnivaju na javnom putu u korist drugih lica za postavljanje objekata i uređaja od javnog interesa, pod uslovom da ostvarena prava ne ugrožavaju nesmetano i bezbjedno odvijanje saobraćaja i ne nanose štetu putu, putnim objektima i putnom pojasu.
– Putno zemljište se može dati na korišćenje uz naknadu, na osnovu ugovora o zakupu radi obavljanja pratećih djelatnosti ugostiteljstva, trgovine, benzinske stanice i drugih djelatnosti na način propisan ovim zakonom. Vlada utvrđuje visinu naknade za korišćenje putnog zemljišta za javne puteve, osim lokalnih puteva i ulica u naselju – stoji u zakonu.
Kako piše, načelnik, odnosno gradonačelnik jedinice lokalne samouprave utvrđuje visinu naknade za korišćenje putnog zemljišta za lokalne puteve i ulice u naselju, za šta je korisnik dužan da zaključi ugovor i plaća naknadu.
Naplata
U Banjaluci plaćanje parkinga nije obavezno više od pola godine, od kada je Ustavni sud Republike Srpske neustavnom proglasio odluku o njegovom poskupljenju. Na nedavnoj sjednici banjalučke Skupštine donesena je odluka da bude osnovano javno preduzeće koje će se baviti naplatom parkinga i kontrolom rada „Pauk službe“ na teritoriji grada. Rad ovog preduzeća, kao i formiranje cijena parkiranja, biće pod kontrolom Skupštine grada, a naplata bi trebalo da počne od 1. septembra.