Gotovo svaka porodica na ovim prostorima je imala popularnog „stojadina“. Mnogi misle da su „jugo“ ili „fića“ najprodavaniji modeli automobila, ali to nije tačno.
„‘Fića’ i ‘jugo’ su naši najpoznatiji brendovi automobila. Svi smatraju da su oni najprodavaniji, međutim ‘stojadin’ nosi apsolutni rekord. On je proizveden u najviše primeraka, 1.273.000, od čega je 224.000 otišlo u izvoz“, naglašava Novica Marković, osnivač „Zastava 101 kluba“.
„Zastava 101“ je bio naš prvi i posljednji automobil. Prvi zato što je prvi moderan hečbek u Evropi koji je proizveden po licenci „fijata 128“. Potpis nose Dante Đijakosa i Paolo Boano za dizajn ovog auta. Aurelio Lamperdi poznat po „ferari“ motorima, nosi potpis za motor. Iako ima italijansko porijeklo, „stojadin“ je naš nacionalni automobil.
„Proizvodnja je krenula skromno, da bi se od 1972. ubrzavala. Nema porodice koja ga nije vozila i to je auto mladosti mnogih ljudi. Nema čoveka kada me vidi u mom ‘stojadinu’ da se ne osmehne ili mi ne mahne“, dodaje Marković.
Inače „stojadin“ koji Novica svakodnevno vozi, tri pruta je bio potpuno uništen u saobraćajnim nesrećama i prešao je 240.000 kilometara. Kupio ga je djeda. Otac je proveo mladost vozeći ga, a sada ga je preuzeo Novica i njegovi sinovi. Nikada nije bio garažiran, ali je od prvog dana pokrivan ciradom i do sada ih je pocjepao skoro četrdesetak.
Ovaj automobil je standardni od 1.100 kubika i 55 konjskih snaga. Brzina je fabrički deklarisana na 135 kilometara na čas, ali u realnosti, ako je dobro održavan auto, može da pođe i mnogo više. Maksimum koji sam ja izmjerio je 157 kilometara na sat, po dži-pi-esu na probnoj stazi“, naglašava Marković.
„Stojadini“ su prevaljivali puteve i po savanama, pustinjama, močvarama i raznim trnovitim predjelima, a 14. februara 1975. godine „Zastava“ je organizovala hrabru i ambicioznu ekspediciju do Kilimandžara. Glavni nosioci organizacije su bili reditelj Branko Baletić, profesor Milan Rakočević, dugogodišnji dekan Arhitektonskog fakulteta i Branimir Perić Džo, poznati reli vozač.
Pet serijskih „stojadina“ je skinuto sa trake, četiri su brendirana i izvađena su im zadnja sedišta, a jedan je bio u punom fabričkom sjaju, a put Kilimandžara krenuli su iz Kragujevca. Osim ove ekspedicije, „zastava 101“ je testirana i na Himalajima na Roton pasu, stazi za testiranje terenskih vozila na najvišoj nadmorskoj visini na svijetu, naglašava osnivač Kluba „Zastava 101“.
Izvor: RTS