Radovi na brzoj cesti kod Gradiške gotovi do kraja jula

Radovi na brzoj cesti kod Gradiške gotovi do kraja jula

Radovi na brzoj cesti kod Gradiške gotovi do kraja jula.

Iako su radovi na prvom dijelu brze ceste kod Gradiške, koji bi putovanje iz Banjaluke do Zagreba trebalo da skrati za najmanje pola sata, skoro završeni, još nema naznaka kada bi se prvi automobili mogli početi kretati tom saobraćajnicom.

Radi pravilnog razumijevanja, treba znati da su radovi na ovom objektu podijeljeni između dva investitora, “Hrvatskih cesta”, koje su odgovorne za samu cestu, i Ministarstva finansija Hrvatske, koje je odgovorno za granični prelaz.

 

 

Dio koji je pod ingerencijom “Hrvatskih cesta”, a za koje radove izvodi banjalučko preduzeće “Integral inženjering”, gotovo su završeni, ali bez završetka izgradnje prelaza cesta se ne može koristiti. Problem je dodatno zakomplikovan zbog političkih odnosa između BiH i Hrvatske na više osnova, od odugovlačenja u vezi s Pelješkim mostom koje je Zagreb zamjerio Sarajevu, preko problema političkog predstavljanja Hrvata u BiH, što otežava odnose između Bošnjaka i Hrvata u BiH, pa do šumova u komunikaciji između Banjaluke i Sarajeva, koji su otežali postizanje jedinstvene pozicije unutar BiH o ugovoru s Hrvatskom o graničnim prelazima, posebno kad su u pitanju prelaz Svilaj, za koji je zainteresovano Sarajevo, i prelaz Gradiška, koji zanima Banjaluku.

To je jedan od razloga što se na vrijeme nije počelo raditi na pravnim procedurama kako sada ne bismo bili u problemu da čekamo politički dogovor dok su radovi skoro završeni, a cesta spremna za korištenje.

Rješavanju problema ne pomaže potpuna politička blokada na nivou BiH i činjenica da se vladajuća koalicija u potpunosti raspala, a da pritom nova ne može biti formirana. Iako je Hrvatska zainteresovana da preko Banjaluke i Kupresa poveže istočnu Hrvatsku s Dalmacijom, ova cesta im nije u vrhu prioriteta.

Iako je i kod radova na brzoj cesti bilo kašnjenja usljed vremenskih uslova i promjena nekih elemenata u planovima za gradnju, ipak je većina radova pri kraju, a Ozren Gverić, glavni inženjer u Odjelu za vođenje građenja “Hrvatskih cesta”, za “Nezavisne” tvrdi da će svi radovi biti završeni do kraja jula.

 

 

“Usljed izmjene i dopune građevinske dozvole, a zbog prilagodbe nagiba pokosa nasipa prometnice i ostalih elemenata građevine, došlo je do djelomičnog povećanja opsega radova te je rok završetka radova za ovu II fazu projekta produžen za dva mjeseca. Završetak radova bit će time krajem ovog mjeseca, srpnja 2025, kada će se zatražiti ishođenje uporabne dozvole”, rekao nam je Gverić.

Gverić je indirektno naznačio da su “Hrvatske ceste” zavisne od radova za koje je zaduženo Ministarstvo finansija Hrvatske, koji su takođe produženi.

Prilikom obilaska terena rečeno nam je da “Integral” ne može završiti prilaze graničnom prelazu, što je njihova ingerencija, sve dok izvođač radova na graničnom prelazu ne završi svoje radove. Takođe nam je rečeno da je “Integral” sve pripremne radove završio na vrijeme, nakon čega je započeta izgradnja objekata na samom prelazu.

Radovi su podijeljeni u dva dijela, a prvi se odnosi na cestu od novoizgrađenog mosta na Savi kod Gradiške do isključenja na postojeću cestu kod Novog Varoša u dužini od oko četiri kilometara, i taj dio će biti završen do kraja mjeseca.

 

Kada bude izgrađen granični prelaz i ishodovane sve dozvole, vozači će moći koristiti brzu cestu i zaobići postojeći i neadekvatni granični prelaz kod Gradiške koji predstavlja usko grlo.

S obzirom na to da i radovi na graničnom prelazu napreduju, nije isključeno da se prije kraja godine cesta otvori za putnička vozila, ali to ostaje da se vidi.

Obilaskom terena prošli smo cijelu dionicu od mosta do isključenja kod Novog Varoša automobilom, što govori o tome da je cesta gotovo spremna. Osim dvije manje sekcije, sve je prekriveno prvim slojem asfalta, dok je stavljanje drugog sloja u toku, a već se postavlja vertikalna saobraćajna signalizacija i sadi zelenilo oko ceste.

Drugi dio puta, koji od petlje kod Novog Varoša vodi do auto-puta Zagreb – Beograd, takođe je dug oko četiri kilometra, ali tu će radovi biti znatno lakši jer nema velikih mostova i nasipa koji su znatno otežali radove na prvom dijelu dionice. Na primjer, jedan od dva mosta na dionici je za gotovo sto metara duži od mosta preko Save, koji je sam po sebi bio izazovan objekat.

Cijela dionica od bh. granice do auto-puta bi trebalo da bude gotova sredinom naredne godine.

Ukupna cijena radova iznosi oko 70 miliona evra, a polovinu cijene mosta kod Gradiške platila je BiH, odnosno Republika Srpska.

Share

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *