Nakon Despota stigao je i Vihor. Novo, lako, taktičko vozilo. Vihor se razvija u saradnji sa MUP-om i namijenjen je specijalnim jedinicama posebne namjene. Koristi ga Specijalna antiteroristička jedinica MUP-a Srpske.
Još je u testnoj fazi ali već se pokazao da će biti od koristi ovoj jedinici u svakodnevnim aktivnostima.
Vozilo se može koristiti kao komandno, izviđačko, vozilo za hitne intervencije i kontrolu a može imati niz drugih taktičkih i logističkih upotreba.
„Vihor je namijenjen širom spektru, kako vojnih tako i policijskih formacija a koriste ga specijalne jedinice i jedinice posebne namjene. Namijenjen je kao komandno vozilo, za medicisku evakuaciju u svim vremenskim uslovima i prilikama možemo da ga koristimo“, kaže komandir mehanizovanog tima SAJ-a MUP-a Srpske Jugoslav Uzelac.
Vihor je lako taktičko vozilo. Težak je ispod šest tona.
Pripadnicima SAJ-a na prvu se pokazao kao brz i dinamičan.
Od samog starta može dostići brzinu veću od 120 km/h. Širina i dubina „Vihora“ zadovoljavaju potrebe ove i sličnih jedinica.
„Lako je taktičko vozilo Vihor, dugačko je pet metara i 20 cm, širina je 2,5 metra, visina ovakve verzije 2,2 metra. Može da savlada vertikalnu prepreku 0,46 m i vodenu prepreku do 1,4 m isključivo sa gazom, ne može da pliva. Vertiklanu prepreku takođe od 0,46m, uzdužni nagib je do 50 stepeni dok je bočni do 30 stepeni“, kaže komandir Uzelac.
„Vihor“ je proizveden u Srpskoj
Vihor je još jedno vozilo koje je proizvedeno u Republici Srpskoj.
Napravljen je u Kompaniji Tehnički remont Bratunac.
U tome kako bi trebalo da izgleda i koje potrebe da zadovolji inženjerima su pomagali i pripadnici MUP-a Srpske.
„Razvojni tim Vihora koristio je sva dosadašnja iskustva bazirana na testiranju njegovog prethodnika Despota, sve smo to uvažili a imajući u vidu iskustva dosadašnjim testiranjem, povratne informacije su išle jako brzo u razvojni tim tako da smo sve njegove eventualne manice koje je imao tim je otklonio u jako kratkom roku“, kaže Uzelac.
Vihor ima jaku zaštitu.
Otporan je na određene vrste ekspoloziva i metaka.
Proizveden kombinacijom klasičnih i modernih materijala sa visokim nivoom zaštite kako posade tako i vitalnih dijelova vozila.
„Možemo da kažemo da je nastao na principu modularne šasije, lako taktičko vozilo odlikuje dobra balistička zaštita. Posjeduje zaštitu nivoa 2 prema stanagu 45/69 takođe ima i podesnu zaštitu 2a i 2b prema istom stanagu. To kada bi preveli to bi nam bilo da je otporan na nagazne mine do šest kg tnt-a, što se tiče njegove zaštite,može da zaštiti od puščane 762 mm x39“, rekao je Uzelac.
Vihor može biti naoružan različitim savremenim vrstama naoružanja.
Može dejstvovati sa krova uz upravljanje iz vozila kao i iz tovarnog prostora vozila.
I unutra ima predviđeno mjesto za oružje.
„Oklopno vozilo Vihor nije još naoružano, postoji mogućnost nadogradnje spregnutog mitraljeza na krovu vozila sa upravljivom borbenom. Takođe postoji mogućnost direktne nadogradnje mitraljeza na platformi krova koji bi mogao dejstvovati i u stacioniranom i pokretnom modu. Jedna od opcija je i ugradnja obrtnog turela gdje bi pripadnik mogao da iz vozila u pokretu izađe i otvara vatra na ciljeve koji se nađu ispred njega. Konstruktor je prilikom izrade razmišljao ali u saradnji sa MUP-om osmislio je i nosače, ličnog naoružanja, vozača, suvozača, i ostalih članova posade koji su stabilni i sigurno će doprinijeti našoj radnji i našem kretanju“, rekao je Uzelac.
U „Vihoru“ se može pružiti i medicinska pomoć
Četiri osobe mogu stati u vozilo.
Još nekoliko u spoljašnji dio.
Sve to može biti prilagođeno potrebama kupca.
Ono što je važno u slučaju bilo kakvog napada i povreda pripadnika jedinica unutar vozila može biti pružena i medicinska pomoć.
„Vozilo Vihor može u unutrašnjem dijelu da prevezu 2+2 osobe u tovarnom dijeli takođe četiri osobe sve ovo je još u razvojnoj fazi i potrebe krajnjeg kupca možemo prilagoditi što bude trebalo. Takođe jedan detalj – ostala je fizička veza između tovarnog i upravnog odjeljenja tako da možemo sa minimalnim stanjem vršiti prevoženje medicinski oboljelih lica ili zbrinjavanja ranjenih i povrijeđenih lica. Za jako kratko vrijeme možemo da otvorimo jedan pretinac koji j espojen između unutrašnjeg i vanjskog dijela i nosila mogu neometano da uđu i da se u ležećem položaju zbrine povrijeđeni pripadnik“, dodaje Uzelac.
Koriste ga u vježbama
Specijalna antitetoristička jedinica Vihora uveliko koristi u svojim vježbama.
Zadovoljni su viđenim iako je Vihor još u testnoj fazi.
„Do sada smo vozilo koristili na testnim vožnjama, duže i kraće relacije. Odradili smo par vježbi, pokazalo se eksplozivno. Čvrsto, stabilno, savladavali smo određene prepeke gdje se odlično pokazalo“, rekao je pripadnik Specijalne antiterorističke jedinice MUP-a Republike Srpske Voislav Grubiša.
Od velike koristi vozaču i suvozaču je i displej koji je ostavljen na dohvat ruke.
Uz pomoć njega u brojne parametre mogu imati uvid.
„Na centralnom dijelu između vozača i suvozača postavljen je displej koji služi za praćenje parametara kako u staciniranom tako i pokretnom modu ovog vozila. Na ekranu možemo da vršimo mjerenje uglova uzdušnih, bočnih, možemo da pratimo kretanje po uralnom dijelu, vršimo paljenje i gašenje signalizacije“, rekao je komandir mehanizovanog tima SAJ-a MUP-a Srpske Jugoslav Uzelac.
Vihor je automatik.
Posjeduje šestostepeni mjenjač.
Pogodan je za vožnju u svim vremenskim uslovima.
Važnu ulogu imaju i kamere koje posjeduje.
„Vozilo je opremljeno sa kamerama za dnevnu i noćnu vožnju. Po četiri kamere s obje strane. Njihov rad se može pratiti na konzoli koja se nalazi između vozača i suvozača“, dodaje Uzelac.
Novine u odnosu na vozilo Despot su u različitom konceptu i izboru pogonske grupe kojom se postiže izuzetno ubrzanje zatim visoka maksimalna brzina, velika pokretljivost i okretnost.
autor:atv, foto i video:TRB