Uvode se novi radari.
Agencija za bezbjednost saobraćaja i MUP najavljuju uvođenje novih mobilnih i stacionarnih radara, prvi put nakon 33 godine.
Novi mobilni i stacionarni radari čije uskoro uvođenje na putevima Srbije je najavila Agencija za bezbjednost saobraćaja zajedno u saradnji sa Ministarstvom unutrašnjih poslova – Upravom saobraćajne policije, bilježiće ne samo prekoračenje brzine, već i korišćenje telefona tokom vožnje, kao i nevezivanje sigurnosnog pojasa.
Na koji način će da funkcionišu, gdje će biti postavljeni i da li će odmah nesavjesnim vozačima da stižu kazne, otkriva profesor Saobraćajnog fakulteta, Milan Vujanić.
Agencija za bezbjednost saobraćaja, zajedno sa Ministarstvom unutrašnjih poslova uveliko radi na postavljanju novih stacionarnih i mobilnih radara.
Šta će bilježiti mobilni i stacionarni radari:
- Korišćenje mobilnih telefona
- Prekoračenje brzine
- Nekorišćenje sigurnosnog pojasa
Pomoćnik direktora ABS, Veljko Ćurčić kaže da na licu mjesta neće morati da bude prisutno lice, odnosno policajac.
Nećete znati gdje su
Osim toga, ovi mobilni radari moći da se pomjeraju i ljudi neće u svakom trenutku znati gdje se oni nalaze.
Cilj je da se otkrije što veći broj prekršaja i sa druge strane, unaprijedi bezbjednost saobraćaja, a imajući u vidu da je od početka ove godine, na putevima Srbije poginulo 390 osoba, dok je povrijeđenih u saobraćajnim nezgodama čak 15.320.
„Kazne će stizati bez prisustva policije“
Direktor ABS, Branko Stamatović otkrio je ranije da su uređaji već nabavljeni, a njihovo puštanje u rad se očekuje ubrzo.
„Apelujem na sve učesnike u saobraćaju – poštujte propise, jer će kazne stizati i bez prisustva policije! Poštujte propise zbog svoje bezbjednosti, kao i bezbjednosti svih u saobraćaju. Zalagaćemo se za promjenu zakona po kojem će se bahati vozači koji voze pod dejstvom alkohola posebno sankcionisati, a novčane kazne biti znatno veće. Nema opravdanja da sjednete za volan ako ste popili i jednu čašicu alkohola. Naša misija je jasna – nulta tolerancija prema bahatosti i nesavjesnosti i znatno veće kazne za saobraćajne prekršaje“, istakao je Stamatović.
Šta su stacionarni radari
Stacionarni radar je uređaj koji je trajno (ili skoro trajno) postavljen na jednoj lokaciji, na primjer uz magistralni put, na ulazu u naseljeno mjesto, kod raskrsnice sa semaforom i mjeriće navedena tri saobraćajna prekršaja – korišćenje mobilnih telefona, prekoračenje brzine i nekorišćenje sigurnosnog pojasa.
Prema riječima profesora Milana Vujanića, stacionarni radari već postoje u Republici Srpskoj. U pitanju su crni stubovi, malo preko 2 metara visine i u sebi imaju ugrađene kamere i što je vrlo karakteristično za njih, „ne upadaju u oko“.
„Ne uočavaju se lako, a u Republici Srpskoj bilježe prekoračenje brzine“, dodaje profesor Vujanić.
U MUP-u Srpske kažu da su od 1. januara ove godine, pa do 29. marta, ovi radari zabilježili čak 51.858 saobraćajnih prekršaja.
Šta su mobilni radari
Mobilni radari su uređaji za kontrolu saobraćaja koji nisu trajno postavljeni na jednom mjestu (kao što su stacionarni/ugrađeni radari), već mogu biti premješteni odnosno korišćeni na različitim lokacijama – često montirani u vozilima policije ili privremeno postavljeni na lokacijama gdje je povećan rizik od saobraćajnih prekršaja.
Gdje će oni i kada tačno biti postavljani, vozači neće znati, što znači da je svako u riziku da bude kažnjen ukoliko krši pravila.
Na koji način stižu kazne vozačima
Kako kaže profesor Saobraćajnog fakulteta, Milan Vujanić, mobilni radari se premještaju sa mjesta na mjesto i prilikom detektovanja neka od tri saobraćajna prekršaja, automatski šalju prijavu MUP.
Sljedeći korak je da MUP šalje prijavu vlasniku vozila, bez obzira da li je on u tom trenutku upravljao njime ili nije.
„Vlasniku vozila kojim je načinjen prekršaj, u koverti koja mu stiže na kućnu adresu, dobiće i pitanje na koje treba prvo da odgovori da li je on upravljao vozilom. Ako ne dostavi podatke ko je upravljao vozilom moraće da plati kaznu u iznosu od 25.000 dinara“, objašnjava profesor Vujanić.
Kako ističe, cilj ovih radara jeste da pomognu što većem poštovanju propisa i indirektno većoj bezbjednosti saobraćaja jer mnoge posljedice nastaju upravo zbog nevezivanja sigurnosnog pojasa, korišćenja mobilnih telefona i prekoračenja brzine.
Kolike su kazne za ova 3 prekršaja
U slučaju nevezivanja sigurnosnog pojasa slijedi kazna u iznosu od 10.000 dinara. Korišćenje mobilnog telefona tokom vožnje (bez „hends fri“) – kazna iznosi 10.000 dinara, a ako se plati u roku od 8 dana često je polovina iznosa 5.000 dinara.
Prekoračenje brzine u naseljenim mjestima:
- do 10 km/h preko dozvoljene: ~3.000 dinara.
- 11–20 km/h preko: ~5.000 dinara.
- 21–40 km/h preko: ~10.000 dinara.
- 51–70 km/h: 20.000 – 40.000 din ili zatvor do 30 dana
- preko 70 km/h: 100.000 -120.000 din ili više, uz zabranu upravljanja vozilom, pa čak i kaznu zatvora.
autor:http://bl-portal.com
