Protekla zima bila je blaga i bez ozbiljnijeg snijega, mada su nas snijeg i niske temperature iznenadili početkom aprila, dvije nedjelje nakon što je zvanično počelo proljeće i taman nakon što su mnogi vozači zamijenili zimske gume ljetnjim.
1) Operite automobil odozdo
Nije bačeno mnogo soli na puteve ove sezone, ali to ne znači da ne treba oprati donju stranu automobila. To može da se izvede iz kanala, uz pomoć dizalice ili na neki drugi način… Uglavnom, korisno je isprati svu tu „zimsku“ nečistoću, naročito ako ste bili u predjelima gdje je bilo snijega i leda i soli.
2) Operite automobil spolja
Automobil možete da operete u auto perionici, a možete i sami. Ne zalijećite se u auto perionicu sa najpovoljnijom cijenom, da ne biste poslije morali da uklanjate razne ogrebotine poliranjem. Naravno, jeftina usluga ne podrazumijeva obavezno nekvalitetnu uslugu – samo vas upozoravamo da budete pažljivi i ne dozvolite svakome da trlja krpom po laku vašeg vozila.
3) Operite automobil iznutra
Djeluje nepotrebno osim ukoliko ne vidite naslage nečistoće – vjerujte, ako vozite djecu u autu, sigurno vam je potrebno čišćenje unutrašnjosti.
4) Operite točkove
So i ostale nečistoće ne prijaju felnama, bez obzira da li su čelične ili od lake legure (alu felne). Stoga ih dobro operite, a u prodavnicama možete naći specijalna sredstva za čišćenje i zaštitu. Ukoliko je tokom zime došlo do oštećenja, preporučljivo je što prije ih sanirati, kako se oštećenja ne bi širila.
5) Operite stakla iznutra
Prilikom pranja automobila spolja, opraćete i stakla. Međutim, mnogi zaborave pranje iznutra. Zimi nam se stakla magle, pa ih brišemo raznim krpama, koje često nisu baš čiste, a nerijetko u žurbi uklonimo kondenzaciju rukom, ostavljajući pritom neprimjetan trag masnoće.
Ni pušenje u automobilu nije zanemarljiv faktor – čestice dima se lijepe na staklo, vremenom stvarajući finu, ljepljivu masu. Stoga treba temeljno i pažljivo oprati stakla iznutra, pošto ćemo tako mnogo bolje vidjeti kada naiđemo na maglu, auto sa zaslijepljujućim svjetlima, itd.
6) Zamijenite patosnice
Izbacite zimske i ubacite ljetnje patosnice. Naravno, ukoliko zbog posla ili mjesta stanovanja često unosite blato ili pijesak na cipelama ili patikama, možda je dobra ideja da ih i dalje ostavite.
7) Operite pod
Čak i ukoliko ste imali zimske patosnice, nešto vode ili blata je sigurno stiglo do materijala kojim je pokriven pod. Ipak, za ovu „intervenciju“ najbolje je sačekati sunčano vrijeme kako bi se sve što brže osušilo i još važnije, da bi se potpuno osušilo.
Napravite pjenu, istrljajte pod, obrišite vlažnom krpom i ostavite da se osuši. Naravno, prije toga je korisno da se usisivačem ukloni što više nečistoća.
8) Pranje motora?
Pranje motora se generalno ne preporučuje, naročito kod novih automobila, sa obiljem elektronike ispod haube. Ipak, ukoliko smatrate da je potrebno, budite veoma pažljivi.
Ovaj zadatak poverite auto perionici samo ako ste potpuno sigurni da zaposleni imaju dovoljno znanja i iskustva – u suprotnom može doći do raznih problema.
Zato je možda bolje da pranje obavite sami, uz pomoć nekog od posebnih sredstava za odmašćivanje motora. Prethodno se dobro upoznajte sa procedurom i zaštitite sve osjetljive komponente. Posvetite ovome dovoljno vremena, radite segment po segment i budite strpljivi.
Brzopletost i nepažnja mogu da dovedu do problema za čije će rješavanja biti potrebno mnogo vremena i novca.
9) Zamjena guma
Odavno je prošlo vrijeme da se vratimo na ljetnje gume, ali i dalje postoje vozači koji se vode logikom da će ostvariti značajnu uštedu ako cijele godine voze na pravim zimskim gumama – dakle, ne na onima koje imaju samo M+S oznaku, već imaju i pahuljicu. Smatraju da zbog male godišnje kilometraže, kao i vožnje skoro samo u gradskim uslovima niskim brzinama, jednostavno nema razloga da troše novac na kupovinu dva seta guma i zamjenu dva puta godišnje.
Takvim vozačima savjetujemo da je onda bolje da kupe All-Season gume, tj. gume za sve sezone. Izbor je prilično širok, cijene nisu visoke kao nekada, karakteristike su im sve bolje i zimi i ljeti… Korišćenje zimskih guma ljeti jednostavno ima toliko mana, da se ta „štednja“ teško isplati.
Pošto su zimske gume napravljene od mekše smješe i imaju drugačiju šaru, pri visokim temperaturama:
- brže se troše,
- povećavaju potrošnju goriva,
- produžavaju put kočenja,
- imaju slabije držanje i time direktno utiču na bezbjednost,
10) Provjerite otvore za odvod vode
Provjerite sve otvore za odvod vode – ako su zapušeni, očistite ih. Njihova uloga je veoma važna. Ukoliko su zapušeni, prilikom ozbiljnijih kiša voda može da prodre na neka mjesta gdje definitivno ne bi smjela da se nađe.
11) Zamijenite filtere vazduha i kabine
Zimi ne bi trebalo da bude toliko prašine kao ljeti, ali je definitivno ima, bez obzira na temperaturu. Naravno, snijeg i kiša definitivno pomažu da se prašina „prikuje“ za tlo/asflat. Međutim, vazduh je zimi mnogo više zagađen zbog grijanja, što podrazumijeva čestice čađi i razne druge stvari.
Stoga je preporučljivo zamijeniti filtere vazduha i filter kabine/klime, čak i ukoliko im nije vreme za zamjenu. Generalna preporuka je da se ovi filteri mijenjaju jednom godišnje, mada i to zavisi od uslova vožnje i pređene kilometraže, tako da uzmite i to u obzir.
Uostalom, provjerite cijene filtera za vaš auto, uzmite u obzir da ovi filteri pomažu da vi udišete manje štetnih materija i da pomažu vašem motoru, pa uporedite troškove njihove zamjene sa nekim drugim troškovima.
12) Provjerite akumulator
Ako je akumulator preživio zimu, neće mu ništa biti ni tokom ljeta, zar ne? U stvari, to je uobičajena zabluda, pošto akumulator strada i pri visokim temperaturama, samo što ljeti mnogo lakše startuje motor, pa se taj problem ni ne primjeti.
Problem uglavnom nastaje kada padnu temperature na jesen. Onda krivimo niske temperature, iako je trebalo na vrijeme da provjerimo u kakvom je stanju akumulator.
Stoga savjetujemo da provjerite i po potrebi očistite kleme, a ne bi bilo loše da u nekom servisu obavite malo detaljniju proveru akumulatora – ne samo napon.
Zima može da ostavi ozbiljne posljedice po akumulator – činjenica da na proljeće radi bez problema ne znači da vas neće izdati prvih dana sljedeće jeseni/zime. Malo truda i novca može da vas poštedi kupovine novog akumulatora.
13) Zamjena motornog ulja
Zima je veliko iskušenje i za motorno ulje; kondenzacija unutar motora, (veoma) hladni startovi, sporije dostizanje radne temperature, mnogo vožnje sa „hladnim“ motorom… Ukoliko vam finansije to dozvoljavaju i zaista želite da brinete o svom automobilu, zamijenite motorno ulje i prije planiranog termina.
14) Voskirajte automobil
Voskiranje je veoma korisno, pošto štiti lak od svih spoljnih uticaja, uključujući sunce, smog, ptičji izmet, „sok“ sa drveća i slično. Pritom donekle čini automobil i vizuelno „svježijim“. Savjetovali smo voskiranje pred zimu, a savjetujemo ga i nakon zime. Voskiranje možete da uradite sami, ukoliko imate dovoljno vremena i volje.
15) Provjerite i zamijenite metlice brisača
Zimi se pred brisače stavlja zaista zahtjevan zadatak. Stoga ih provjerite, a ukoliko postoje vidljiva oštećenja ili ostavljaju nedovoljno očišćene trake na vetrobranu, vrijeme je za zamjenu, pišu polovni automobili.
autor:nezavisne.com foto:nezavisne.com