Da li ste ikada otvorili flašu piva, sipali je u prozirnu čašu i ostavili na suncu, pa se vratili po istu i shvatili da ukus više nije isti?
Taj, čudan ukus je ustvari od hemijskog jedinjenja mirisa sličnom onom koji proizvode tvorovi.
Čak Skajpek iz Udruženju pivara, koji već 21 godinu posjeduje i upravlja pivarama, rekao je da uzrok procesa koji utiče na promjenu ukusa piva nije bio shvaćen sve do 1960-ih.
Kada je hmelj u pivu izložen jakoj svjetlosti, dolazi do reakcije fotooksidacije, stvarajući jedinjenje 3-metil-2-buten-1-tiol, piše CNN.
Da bi spriječili da dođe do tog procesa, proizvođači piva su se odlučili za tamnije staklo pivskih flaša. Zato danas vidite toliko piva u braon staklenim flašama.
– To je jednostavna reakcija koja stvara ono što većina ljudi smatra nepoželjnim ukusom – rekao je Skajpek.
Odatle potiče popularan izbor među pivarima, braon staklo. Ali to nije jedina boja koja se može vidjeti kod pivskih flaša, neka piva dolaze i u flašama čije je staklo zelene boje. Šta se krije iza tog izbora?
S obzirom na to da zelena nema toliko zaštitnu ulogu kada je u pitanju svjetlost, razlog za njenu upotrebu je uglavnom marketing, navodi Skajpek.
– Ako pogledate koji brendovi koriste flaše od zelenog stakla, vidjećete da su to uglavnom brendovi koji postoje već neko vrijeme na tržištu – rekao je on.
On je dodao da priličan broj evropskih pivara koristi zeleno staklo. Njihove zelene flaše su njihov imidž.
Kada je u pitanju odabir stakla kao materijala za pakovanje u odnosu na plastiku, Skajpek je rekao da ne samo da se staklo smatra ekološki prihvatljivijim i izgleda kvalitetnije za potrošače, već sprečava da pivo postane ustajalo.
Limenke su takođe popularan izbor za pakovanje i ne propuštaju svjetlost, ali je pitanje koliko dugo će to biti u stanju. Potrebno je više studija u ovoj oblasti, prema Skajpeku, kako bi se utvrdilo koje je pakovanje optimalno za sprečavanje promjene ukusa.
Što se tiče svih drugih uputstava o skladištenju piva da bi se spriječilo proces zbog kog se ukus piva mijenja, Skajpek ima jednostavno pravilo: hladno i tamno.
– Pivo je u osnovi voda, ječam, ponekad pšenica, hmelj i kvasac, to je prehrambeni proizvod. I kao i svaki drugi prehrambeni proizvod, podložan je gubitku svježine – rekao je on.
Takođe je dodao da “ono što zaista prouzrokuje da bilo koji prehrambeni proizvod izgubi svježinu, pored ove fotohemijske reakcije, je izlaganje kiseoniku i izlaganje visokoj temperaturi”.