Predizborna kampanja zvanično počinje sutra, 6. septembra i trajaće narednih mjesec dana. U ovom periodu kandidati i stranke će predstaviti programe i politike, a jedna od prvih poruka kojom dopiru do javnosti je slogan.
Iako, složiće se mnogi, kampanja nikada ne prestaje, predizborna kampanja je kad se poruke pojačavaju i snažnije se dopire do birača. Sve ono što stranka predstavlja, program i politike, staju ukratko u tih nekoliko riječi.
Stručnjaci smatraju da kod nas nije toliko istaknuta kreativnost i da slogani ne privlače nove birače, ali svakako kampanja je bez njih nezamisliva. Ove izborne godine, kao i prethodnih, stranke u fokus stavljaju Republiku Srpsku i teme koje bi više bile svojstvene Opštim, nego lokalnim izborima. Čini se da mnogi ne odustaju od već dobro oprobanog recepta.
Slogani
Portal Banjaluka.net kontaktirao je stranke kako bi saznao s kojim sloganima na izbore idu najveće stranke u Republici Srpskoj.
Najveća stranka u Republici Srpskoj, SNSD, na Lokalne izbore izlazi pod sloganom „Pobijediće Srpska“, a on će se prilagođavati svakoj lokalnoj zajednici (npr. Pobijediće Banjaluka, Pobijediće Prijedor…).
“Mi smo prvi, još 2006. godine, u slogan počeli stavljati Srpsku. Od tada, pa evo sve do danas, na tome istrajavamo”, rekao je portparol SNSD Radovan Kovačević za Banjaluka.net.
Najveća opoziciona stranka, SDS, još ranije je objavila da će na ove izbore ići sa sloganom „Volja naroda“. PDP-ov slogan glasi „Srpska na prvom mjestu“, a takođe će se prilagođavati od lokalne zajednice do lokalne zajednice. Kako Banjaluka.net saznaje, u Banjaluci ova stranka će imati drugačiji slogan. U Stanivukovićevom štabu niko nije želio da otkriva koji će slogan biti, ali su potvrdili da će biti drugačiji.
Na izbore prvi put izlazi Narodni front, a ni oni nisu željeli da otkrivaju svoj slogan. Ističu da će ga otkriti prvi dan kampanje.
Socijalistička partija izlazi sa sloganom „Za bolju Srpsku“. SPS Gorana Selaka iskoristio je stihove Atomskog skloništa, pa će njihov slogan biti „Za Srpsku treba imat’ dušu“. Nenad Stevandić i njegova Ujedinjena Srpska za slogan su prilagodili ime stranke, pa će on glasiti: „Ujedinjeni za Srpsku“.
Narodna partija Srpske Darka Banjca će na izbore pod parolom „Radimo i rastemo“, a Demos je odlučio da ne mijenjaju stari slogan i na ove izbore izlaze sa porukom „Bez dileme“.
Analiza slogana
Savjetnik za medije i političku komunikaciju Marija Milić za portal Banjaluka.net kaže da slogani imaju efekta kad su u skladu sa porukom i/ili idejom koju politička partija dosljedno prenosi.
„Treba se uvijek podsjetiti da izborna kampanja ne traje samo 30 dana. Taj mjesec se samo utrvđuje podrška, jer su ljudi već manje-više izabrali na osnovu višegodišnjeg rada na terenu i kroz nastup u javnosti. Zato je slogan samo šlag na tortu, da ljudi podsvjesno shvate da su vam s razlogom pružili povjerenje“, kaže Milićeva.
Komentarišući slogane za ove izbore, ističe da je slogan SNSD najviše u skladu sa onim što rade ili pričaju da rade u posljednjim mjesecima, a semantički i psihološki daje konkretan rezultat.
„Desiće se to i to, pobijediće Srpska (a Srpska smo svi). Oni su u javnosti sebe predstavili kao borce za opstanak i pobjedu, a istovremeno su proces pred sudom lideru partije identifikovali sa procesom cijeloj Republici Srpskoj. Sloganom su zakucali tu priču“, kaže.
Za PDP-ov slogan kaže da je dobar, ukazuje na kontinuitet, ali ne dovoljno snažno.
„Ostali slogani su nedovršeni. Nejasno je bez kakve dileme smo uz Demos – ja imam dilemu kakve dileme oni nemaju. Zašto jedna politička partija (SPS) poručuje da za Srpsku treba imati dušu – šta će mi se desiti ako SPS pomisli da je ja nemam? Radimo i rastemo (NPS) – zvuči kao da samo članovi te partije rade i rastu“, ističe Milićeva.
autor: faktzor