Misteriozni iranski tanker stoji parkiran između Krka i Cresa, nikome nije jasno otkud on tamo, u JANAF-u (Jadranski naftovod) kažu da im ga niko nije najavio.
Prvi put od 2018. godine otkako su Sjedinjene Američke Države nametnule strože sankcije Iranu, tanker s iranskom naftom nalazi se u Jadranu, kod ostrva Krk.
Iako EU nije uveo embargo na iransku naftu, ona je nepoželjna zbog američkih sankcija, a svi koji se usude njome trgovati, prevoziti je ili iskrcati, kao i banke koje provode plaćanje, rizikuju kazne i probleme na američkom tržištu, kao i narušavanje reputacije. Kad su Amerikanci otkrili šta prevozi „ARC1“, tanker je odjednom postao „vruća roba“ koju niko ne želi prihvatiti i već nedjelju dana plovi gore-dole Jadranom, zasad s neizvjesnom sudbinom, pisao je „Večernji list“.
Nafta je u tanker ukrcana 2. aprila. Plovidba od Malezije do Omišlja trajala je nešto više od mjesec dana. Kada je pokušao uploviti u Omišalj, američka organizacija, čiji je naziv Ujedinjeni protiv nuklearnog Irana, poslala je protestna pisma Luci Rijeka, JANAF-U i agenciji Capris, a tanker odmah odlazi.
Zaustavlja se u Jonskom moru, ali 7. maja ponovo kreće za Krk, gdje stiže za tri dana. Ali ne na terminal, već na tankersko sidrište, na kojem je i sada.
Juraj Karinčić, predsjednik Udruženja pomorskih kapetana, je plovio 30 godina, a 25 je bio kapetan, dok njegov kolega Donatan plovi oko 30 godina. Ono što njih u ovoj priči brine je posada. Zalihe hrane i vode mogu imati za možda tri mjeseca, a na tankeru je, pretpostavljaju, dvadesetak ljudi čija je sudbina neizvjesna.
„Ako ovako lutaju, neće niko da ih primi, onda je to, ne mogu pretpostaviti, ali opasnost za posadu. Ako se ne mogu snabdijevati. Ne može im dostavit hranu ako nemaju slobodan saobraćaj s obalom. A nemaju slobodan saobraćaj s obalom“, rekao je Karninčić za RTL.
„Ako mu neko to sprječava, da nema slobodan saobraćaj s kopnom, onda je posada ugrožena, životno ugrožena i ona treba da ima sigurnost od lučkih vlasnika. Šta mogu. Aa se smiluju i da im se dozvoli iskrcaj tereta. Odnosno da primalac može normalno primiti teret, koji je brodar uzeo na njegov račun, a lučke vlasti da udovolje brodaru i brodu da ih prime u luci“, dodao je Karninčić.
Donatan Balog je već 16 godina zapovjednik LNG tankera. To je sličan brod ovom „zarobljenom“ u riječkom zalivu. Kapetan tog broda sada ne može, kaže, puno učiniti. Mora pratiti uputstva kompanije, ali na njemu je da se pobrine za psihičku stabilnost posade.
„Jako je bitno zadržati nekakav moral posade na brodu. Da to bude ipak… To je poprilično zahtjevno za upravljački kadar na brodu, da zadrže jedan nivo dobre atmosfere i smirujuće atmosfere, ako je to moguće“, kaže Karninčić.
Posada vjerovatno ima Internet i dobre uslove, standard broda je regulisan različitim konvencijama.
Kupci nafte koju tanker prevozi mogle bi biti Srbija ili Mađarska. Neželjeni brod plovi pod panamskom zastavom, a njime upravlja slovenačka agencija, koja ne želi komentarisati slučaj. Dug je 240, širok 40 metara. To je sada kuća brojnih članova posade, a u toj će kući uskoro nestati hrane i vode.