Nakon višemjesečnog insistiranja da EU odustane od primjene pravila prema kojem prijevoznici iz regiona na prostoru EU mogu boraviti 90 dana u toku pola godine, za sada se čini da od toga nema ništa – pravilo ostaje!
Evropska unija je jasna, nema izuzeća. Ostala je još nada od direktnih sastanaka. Stoga predstavnici transportnih organizacija iz BiH, Srbije, Sjeverne Makedonije i Turske naredne sedmice putuju u Brisel.
Pozitivna odluka
Probleme koji onemogućavaju njihovo poslovanje i gase transportnu industriju u ovom dijelu Evrope predočit će predstavnicima Generalnog direktorata za migracije i unutrašnje poslove u okviru kojeg djeluje i Sektor za transport.
Peulić: Dobili smo zvaničnu potvrdu da će početkom februara imati sastanak. Facebook
– Dobili smo zvaničnu potvrdu da će početkom februara imati sastanak. Apelovali smo da se i Ministarstvo prometa i komunikacija BiH uključi u ovu inicijativu, a do sada su u ovu priču aktivno uključena jedino ministarstva Srbije i Turske, a ministrica saobraćaja Srbije čak želi da bude s nama na ovom sastanku. Nadamo se pozitivnoj odluci, čak i u nekoj varijanti da boravak, umjesto 90, traje 125 u 180 dana. To bi bilo sasvim dovoljno za prevoznike iz BiH – kaže za “Avaz” Velibor Peulić, koordinator konzorcijuma Logistika BiH.
Jedan primjer
Uprkos činjenici da su vozači iz BiH i drugih zemalja regiona već mjesecima izloženi privođenjima, kažnjavanju i deportacijama, te da prijevozničke firme trpe ogromne štete, plaše se za svoju budućnost, sele ili planiraju izmještanje u Sloveniju ili Hrvatsku, odgovor iz Brisela do sada je bio negativan.
– U Njemačkoj smo čak zabilježili jedan pozitivan primjer, da prvi put vozač nije kažnjen zato što je proveo 92 dana u EU, ali mu je saopšteno da po povratku u BiH 20 dana ne ulazi u EU. To vidimo kao neki pomak – kaže Peulić, te dodaje da masovni protesti, kao posljednja mjera, još nisu isključeni.
Predsjednik Udruženja prijevoznika RS Nikola Grbić podsjeća da su pravila EU na snazi već 15 godina i pita se šta su radila po četiri ministra u ministarstvima transporta, inostranih i civilnih poslova, predstavnici entitetskih privrednih komora i drugih institucija. On ne vjeruje u mogućnost da prijevoznici iz regiona organiziraju proteste i blokiraju komunikacije prema EU, ali su upozoreni da bi Brisel mogao odgovoriti uvođenjem viza, kao rigoroznijom mjerom.
Grbić: Isto je kao u Srbiji. Facebook
– Mi se trebamo organizovati u svim zemljama zapadnog Balkana da blokiramo institucije koje ništa nisu radile. Isto je i u Srbiji, gdje se za dvije godine iz Ministarstva saobraćaja nisu udostojili da pozovu i razgovaraju s udruženjima. Svaka blokada prema EU samo će donijeti još gore muke. Jedino što se može je pritiskanje institucija da one nešto pokušaju uraditi. Žalosno je što je od 2019. do danas BiH napustilo 7.500 vozača, više od 2.000 firmi je otišlo u Sloveniju, sad i u Hrvatsku, a sad će se desiti još veći odliv – ističe Grbić.
Trenutnu situaciju, pojašnjava, moći će izdržati samo firme koje vozača budu plaćale i u vrijeme kada, zbog EU pravila, ne može da radi, a plaću u periodu od šest mjeseci u godini moguće je isplatiti samo ako cijene prijevoza porastu do 30 posto. U tom slučaju ponovo će rasti i cijene svih artikala, pa će konačan ceh opet platiti građani.
autor: avaz.ba